
Klart vi kan!
Jeg sitter med barnebarnet Gustav på to år i armkroken. Vi ser barne-TV sammen, på «Byggmester Bob». Klokken er ikke passert syv, og morgendisen henger over byen som klissen barnegrøt. Gustav har lært seg et nytt ord. Antibac! Neida, Gustav kan flere ord, han smiler bredt til latter og respons når han sier ordet som vi alle har fått et så sterkt symbolsk forhold til. Verden er full av konstante kriser. Små og store. Men det var første gang vi så kollektivt ble rammet av noe vi hverken ser, eller kan rydde opp i sånn uten videre. Plutselig var alle i samme båt.
Dette skal ikke handle om krise og korona. Det skal handle om filosofien til Byggmester Bob, han som klarer alt, som fikser alt, som roper ut at KLART DET KAN!
Det er ikke uten grunn at jeg velger en enkel tilnærming til verden i denne lederen. Alvoret er tungt nok som det er. Klart det kan, fikses altså,handler om noe så enkelt som at i byggelaget til Byggmester Bob løser de det meste på tvers av yrker, hudfarge eller alder, ja til og med maskinene er gitt menneskelige følelser og kan snakke. Kan det bli bedre? Naivt, sikkert! Jeg liker Byggmester Bob og hans løsningsorienterte holdning. Det gjør Gustav også. Det er 58 år imellom oss. Men vi finner lett sammen i universet til Bob.
I år handler det om at Norge kan bli ditt eneste ferieland. Det kan bety å bryte med tradisjoner, det kan bety å gjøre ting du har drømt om, men latt være fordi utveien har vært nettopp det; veien til et annet og mer eksotisk land. I år legger vi igjen feriepengene her hjemme, bruker ferien til å pusse opp på hytta, kjøper oss kajakk for å padle langs nye strender eller på et fjellvann. Sommeren hvor vi kjøpte dunjakke i stedet for bikini. Leter desperat på FINN etter båt og drømmer om nakne svaberg og ditto nakenhet. Et momentum handler om å tilføre driv og energi til eksisterende eller nye måter å løse hverdagen på. La dette bli kontrastenes sommer!
Et lite tips om du ikke har kjøpt båt. Siden utlendningene uteblir, så vil det være hundrevis av fisketuristbedrifter som har ledige rorbuer og flust med båter til leie.
Vi har verdens nest lengste kystlinje. I sommer kan vi bruke den til å oppdage hvor vakkert landet vårt er. Komme oss tilbake til den naturen vi faktisk er en del av. Jeg gleder meg noe voldsomt. Jeg skal være cowboy for noen dager i Rondane. 300 kyr venter på å få komme seg inntil friske fjellbeiter. Kan det fikses – klart det kan!
På FINN ble det i påskemåneden april meldt om 50 prosent oppgang i folk som lette etter ny eller brukt båt. Hos forhandlerne var det plutselig så god fart i markedet at man allerede begynte å frykte tomme lager lenge før sommeren hadde begynt.
– Neste ladning båter og utstyr kommer med høy eurokurs, og de problemene dette kan skape, for et Norges-ferierende og båt- sugent kundegrunnlag, var de spontane tilbake- meldingene fra ledere i bransjen.
Kan det fikses? Klart det kan! Kanskje bør båtbransjen nå utnytte valuta-vinduet til å hente hjem utflagget produksjon. Kunnskapen har vi i bøtter og spann. Egnede lokaler bør også være lett å skaffe. For cirka 15 år siden skrev jeg en kommentar om at robotteknologi, utviklet i Norge, kunne gi norske båtprodusenter muligheten til å produsere billigere, på felles anlegg, og med norsk design og kvalitet som fortrinn. Kunne det fikses? Ikke den gang.
Men det finnes da de som fikser både kriser og utfordringer. Øien Båt på Stårheim i Stad kommune måtte permittere halve arbeidsstokken da koronakrisen brøt ut. Men det tok ikke lang tid før situasjonen snudde. I dag er alle mann i arbeid, og hos den tradisjonsrike produsenten lages det nå 12–13 båter i uka.
Vi ser konturene av noe med fremveksten av et elbåt miljø i Norge. Det vil være naivt å tro at dette alene fikser bransjen – som plaster på et skrubbsår. Nei, her må hele laget til Bob være med. De visjonære tenkerne, investorene, myndigheter både sentralt og lokalt. Men først av alt handler det om vilje til å se løsninger tilpasset en ny tid. Pandemienes tid kan være et slikt positivt momentum. Vi må aldri slutte å handle med hverandre, eller snakke med hverandre, eller løse problemer for hverandre, men det går også an å hente tilbake produksjon og kunnskap av samme grunner som vi flagget ut.
Og så er det viktig å trekke frem de som faktisk er litt Byggmester Bob i dette landet. Helge Duus er blitt omtalt som gudfaren i norsk båtbyggermiljø, og mest kjent for «landeplagen» Ibiza. En av Norges mest solgte båttyper. Da vi fikk vestpåbudet laget han en båt på 8,01 meter.Det betydde at de som absolutt ikke ville seile med vest under fart, kunne legge inn protest ved å kjøpe hans spesialtilpassede båt. Den hadde han klar på veldig kort tid. Nå er han i gang med å se på produksjonen av båter tilpasset elektrisk drift. Det forundrer meg ikke om norsk båtbransjesByggmester Bob fikser dette også. Det handler om å se muligheter i nye og spennende utfordringer.
Kan det fikses? Klart det kan!