
Kvinner som tar roret
RS-MAGASINET nr 1/2017
På tide holdt jeg på å si. Men som etterrettelig redaktør må man gjerne konsultere tallenes tale før man slenger ut påstander den ene eller andre veien. Og tallenes tale er i overkant ærlige for en som levde i den tro at det stod litt bedre til når det gjelder kvinners engasjement i familiens båtliv. Av 136.000 båter i Småbåtregisteret, er 91 prosent registrert på menn, syv prosent på kvinner, og de resterende to på firmaer. Ser vi på sammensetningen av de 92.000 totalmedlemmene i Redningsselskapet, er kun 6.100 kvinner. Dette til tross for at kvinner tenker sikkerhet i langt større grad enn menn. Det kan vi lese ut av andre typer statistikker vi har.
Nå skal det sies at dette er tall som reflekterer eierforhold og medlemsregistrering, noe som ofte er samme person i en familie – mannen.
Jeg tror mange flere kvinner deltar aktivt i den daglige driften og nyter
gleden med å bruke båten. Der har vi også litt statistikk å komme med. I en nylig gjennomført undersøkelse blant våre 763 kvinner som siden 2008 har tatt «Ta roret kjerring»-kurs i regi av Redningsselskapet, svarer så mange som 73 prosent at de vil ta roret i sommer. I samme undersøkelse ble deltakerne spurt om hvor mange ganger de hadde tatt over roret etter endt kurs. 30 prosent svarte 4–10 ganger, mens 22 prosent svarte over 20 ganger. Tall jeg tolker meget positivt, og som bekrefter at noe er på gang i en ellers så mannspreget virkelighet.
I denne utgaven av RS-Magasinet finner vi mange sterke kvinner som hver på sin måte er engasjert i sjø, kyst og båtliv. Tone Mette Stave Parr ønsker å være et godt forbilde for sin datter. «Hvorfor skulle datteren suse rundt i familiens RIB, mens jeg satt umælende i aktersofaen som passasjer i et liv jeg elsker. Livet på sjøen», sier hun. I dag drar hun og venninnene på helgetur med den 40-fots store italienske cruiseren. Og skulle det røyne på for jentebåten «Morpheus», ja så roper de gjerne på en utstrakt hånd, selv om den skulle sitte på armen til en supermann.
Eller Jorunn. Med Nilsen til etternavn. Godt gift i 54 år med fiskeren Jørgen fra Finnmark. I hele sitt liv har hun sørget forat mennene som ror fiske har hatt ei redningsskøyte i nærheten når det stormer som verst. Fra «Hvite seil» til «Fremad». Begge redningsforeninger, den ene for unge jenter, den andre for voksne kvinner. Hun har spunnet og strikket bort tusenvis av garnnøster. Stått på kaia med kikkerten og speidet, noen ganger fånyttes, andre ganger med smil om munnen. En annen type kvinne som bryr seg om sjølivet og havet uten at hun går om bord. Det handler likevel om engasjement!
Så har vi førstereiserne. Realitykjendis Cathrine Montero Moen og toppblogger Kristin Gjelsvik skal utfordre seg selv og kysten denne våren og sommeren. De har fått med seg verdens største fritidsbåtprodusent – Beneteau – på laget. Før jul var jentene i Paris for å treffe Carla Demaria, direktøren for den franske Beneteau-gruppen, også kalt verdens mektigste kvinne i båtbransjen. Sammen med sin norske forhandler, Harald Korn og Giramar, har hun sørget for at jentene får seile på første klasse langs kysten. Kanskje stikker den mektige førstedamen innom langs ruta og tar en etappe med jentene. Fallhøyden er stor, men «Skattejakten», som jentene har kalt sin seilas, skal først og fremst engasjere unge. Her blir det livestream døgnet rundt, mye moro og overraskelser i de 50 havnene båten skal anløpe. Redningsselskapet skal være med og gi gode råd underveis, og RS Ung dukker opp i havner hvor dette er naturlig.
Så har vi hun som skulle bli «hestehvisker», men som endte opp som toppsjef i mannsbastionen Nor-Shipping. Lars Ludvig Røed har skrevet denne utgavens portrett av Birgit Liodden. Mild og mektig dame, med en bakgrunn som bråkebøtta på bakerste benk og eneste jente på guttelaget. Ikke i fotball, men i seiling. Det er viktig for henne å stille opp for fellesskapet. Uten det ville vi ha slitt, sier hun. Tøff, ja, men mest av alt viser hun mye respekt og forståelse for at alt henger sammen. «Jeg får nok litt ekstra respekt for havet via shippingbransjen, vi blir små mot vinden, været og bølgene», sier hun avslutningsvis til Røed. Jeg personlig legger til at det er vel det som har gjort de norske kystkvinnene til de mest robuste i hele den vide verden.
Så om ikke alle disse flotte kvinnene kan inspirere andre til å bli havfruer, så kan vi fylle på med mer motivasjon. På årets «Sjøen for Alle»-messe på Lillestrøm er det kvinnene som står i fokus. Her vil programmet og informasjonen rettes direkte mot kvinner i alle aldre. Humorduoen «Tønne og Tusvik» skal spre det glade budskap og flytter sine populære podcast-sendinger til messen. Kurs og kompetanse er noe kvinner er mer opptatt av enn menn. Derfor er det mange av utstillerne som fokuserer på dette.
For noen år siden fikk Svensk Marinteknisk Forum bygget den ultimate båten basert på tilbakemeldinger fra 1000 kvinner. Den knallrøde seilbåten som fikk navnet «All Aboard» ble en stor hit på Stock-homsmessen i 2012. Konseptbåten fikk mange nye tilpasninger ut fra krav som ble stilt av de spurte kvinnene. Akterampe for enklere ankomst til land, og muligheter for å få en person opp av vannet uten å måtte bruke kun muskelkraft, var et par av innspillene. Sikkerhet i høysetet. Er det noe rart vi er mange som ønsker et sterkere engasjement fra kvinnene. En oppfordring til norsk båtbransje blir derfor: Lytt til kvinnene, det er de som representerer fremtiden for dere.
> (åpner i en ny fane)»>Du kan lese RS-Magasinet 1/2017 her >>